Proizvedene litijum-jonske baterije otporne na eksplozije i zapaljenja

litijum-jonska baterija

Od kada su nastale, pre oko tri decenije, litijum-jonske (Li-Ion) baterije su u velikoj meri promenile naš život i omogućile nastanak prenosivih uređaja. Kada su nastali veliki formati ovih baterija, to nam je omogućilo da vozimo automobile na struju, pa čak i nastanak vozova koji koriste ovaj način napajanja. Litijum-jonske baterije su nam zapravo omogućile mnoge prednosti, ali kao i sve na ovom svetu i one imaju svoje nedostatke. Najveći izazov sa kojim su se suočavali naučnici jeste njihova sklonost ka eksploziji i samozapaljivanje.

Korisnici litijum-jonskih baterija su nakon nekoliko incidenata postali sumnjičavi u vezi njihove bezbednosti. Iako nam je danas život gotovo nezamisliv bez litijum-jonskih baterija, mnogi ljudi ih koriste samo kada moraju. Nakon nekoliko sprovedenih istraživanja, naučnici su otkrili šta zapravo izaziva eksplozije kod baterija i uporno radili na otkrivanju adekvatnog rešenja koje bi litijum-jonske baterije učinilo potpuno bezbednim za svakodnevnu upotrebu.

litijum-jonska baterija

Uzrok zapaljivosti litijum-jonske baterije je zapravo kombinovanje nepoželjnih kombinaijca elektroda visoke energije i zapaljivih nevodenih elekrolita u Li-ion bateriji. Ovo je dovelo do mnogih nedostataka kod Li-ion baterija kao što su: zapaljivost, toksičnost i prevelika osetljivost na ambijentalnu atmosferu. Naučnici su došli do vrlo jednostavnog rešenja: da bi se ovi nedostaci izbegli, potrebno je ukloniti bar jednu kombinaciju od gore pomenutih, dakle elektrode ili elektrolite. Međutim, postavlja se pitanje da li je to moguće?

Naučnici su otkrili da zapravo ne moraju da menjaju komponente Li-ion baterija, već da mogu promeniti samu komponentu. U ovom slučaju, odlučili su se za slanu vodu kao elektrolit kod Li-ion baterija, i tako uklonili rizike koje su do sada bili deo nekih nevodenih komercijalnih modela.

litijum-jonske baterije

Jedan od problema kod modela sa vodenim elektrolitima Li-ion baterija je taj što one isporučuju manju količinu energije od onih sa nevodenim elektrolitima. Ovaj nedostatak rezultat je nestabilnosti njihove katode. Ovo se dešava kada je jedna strana baterije (anoda) napravljena od grafita ili litijuma, i onda propada zbog vodenih elektrolita.

Naučnici su ovaj problem rešili tako što su prilikom prvog punjenja baterije, uz pomoć polimer gela, oformili stabilan sloj zvan ’’interfaza’’. Ovaj sloj štiti anodu od hemijskih reakcija koje je sprečavaju da radi kako treba i omogućavaju upotrebu najboljih materijala u proizvodnji baterije koji osiguravaju stabilno napajanje uređaja bez ikakvih bezbednosnih pretnji.

Primenom polimer gela, naučnici su uspeli da podignu voltažu Li-ion baterije na čak 4,0V i samim tim omogućili njeno korišćenje i kod raznih aparata za domaćinstvo, kao što su npr. laptopovi. Ovo je isto dovelo i do unapređenja bezbednosti nove baterije u poređenju sa starom, kao i do povećanja energije. Sa novom 4,0V Li-ion baterijom, nećemo više morati da pravimo nikakve kompromise na uštrb naše bezbednosti i slabije energije.

Iako su uređji koji su napajani novom Li-ion baterijom radili savršeno i sa dovoljno energije, a osim toga nije došlo do nikakve eksplozije tokom eksperimentalne faze, ova baterija se neće naći u slobodnoj prodaji u bliskoj budućnosti. Nova 4,0V baterija mora biti u potpunosti ispitana i proverena pre nego što postane komercijalna. Očekivanja su da će se ovakva litijum-jonska baterija naći u prodaji za oko pet godina, kada budu završene sve faze istraživanja i kada bude prikupljeno dovoljno sredstava za njenu masovnu proizvodnju.

Dok čekamo komercijalnu upotrebu novih, stabilnih Li-ion baterija, pogledajte na našem sajtu ponudu trenutno aktuelnih.